wtorek, 3 stycznia 2017

KLASYCZNE RIZOTTO Z PIECZARKAMI

Jeśli myślisz, że rizoto to ryż z czymś tam, np warzywami, to masz rację w sensie umownyn, potocznym: tak nazwya się wszystkie niemal potrawy z ryżem w roli głównej. Prawdziwe rizootto wymaga jednak odpowiednich składników i pewnej tajemniczej strategii postępowania. Nauczyłam sie jej na studiach dietetyki, na przedmiocie "technologia zywnosci".

Pierwszą ważną rzeczą jest odpowiedni rodzaj ryżu. Poiwnien to być ryż okrągły, np ALBORIO, VIALONE NANO, CARNAROLI lub ORGINARIO. Zdarza sie, zwłaszcza w marketach, że mamy napis na opakowaniu: "Ryż do rizotto".... nie wiem, każdy pewnie jest inny i klient musi sam sprawdzić.


Drugą rzeczą jest płyn, który sukcesywnie dolewamy do rizotto. Musi on być zawsze ciepły, ponieważ zimny płyn zahartuje ryż i nie stanie sie on delikatny i rozpływający sie w ustach, tylko pozostaniee twardy. Są osoby, które lubią taki ryż al dente, ale to nie jest klasyczne rizotto :) Plynem będzie odrobina bialego wina, dla podbicia smaku, którą też trzeba podgrzać oraz nieustannie  utrzymywane w stanie wrzenia woda lub bulion w ilosci, jaką wchłonie ryż. 


Punkt trzeci to sery lub śmietana. W zależnosci od diety dajemy tradycyjny PARMEZAN, inne sery lub ŚMIETANĘ 30% 

albo takie same produkty WEGANSKIE - śmietankę sojową lub inną, mleko kokosowe, wegański parmezan lub inne sery, których jest coraz więcej na rynku.

Przyprawy: w zależnosci od rodzaju może to przede wszystkim sól i pieprz, ale rownież szafran, curry lub typowe zioła świeże: rukola lub pietruszka dodawane zwykle pod koniec 


inne dodatki: grzyby, groszek zielony, szpinak, szparagi itp.  


Sposób przygotowania. 

  • rozgrzej odrobinę oliwy, podsmaż pokrojoną drobniutko cebulkę, gdy sie zeszkli, zsuń na oddzielny talerzyk pozostawiając tłuszcz na patelni/ w rondlu, w którym przygotowujesz rizotto. 
  • wsyp suchy ryż na patelnię, niech sie próży, aż sie zeszkli, mieszaj co chwilę drewnianą łopatką lub drewnianą łyżką. 
  • podlej ciepłym winem i czekaj chwilę, aż alkohol odparuje. Jeśli nie lubisz lub nie masz wina, pomiń ten punkt. W wersji "na bogato" wino nada głębii smaku całej potrawie. 
  • Następnie stopniowo dodaj gorącą wodę lub bulion. Czekaj, aż ryż wchłonie płyn i dolewaj kolejną porcję do momentu, aż ryż będzie miękki. Mieszaj, ale niezbyt często, bo zrobi się brzydka pacia.
  • następnie dodaj inne dodatki, grzyby, groszek, szpinak lub szparagi uprzednio podsmażone/podgrzane w innym naczyniu. rukolę, zieloną pietruszkę, rukolę itp. 
  • dopraw solą, pieprzeem i przyprawami, ktore nadadzą twojej potrawie charakter, jakiego oczekujesz:  
  • na koniec śmietana lub sery (oczywiście wegańskie jak kto woli), delikatnie miesaj do momentu, aż sie połączą z potrawą. 
  • Jesli uwazasz, ostatnie punkty moga być w odwrotnej kolejnosci. 
  • odchudzona wersja też być może: zamiast śmietanki jest mleko roslinne i nie dodajemy serów. Pamietajmy żeby wtedy bardziej starannie doprawić, by potrawa nie była jalowa w smaku 
Ciekawostki na temat rizotto. 
  • najbardziej klasyczne jest risotto alla parmigiana z samym parmezanem. 
  • wystpuje też wersja "4 sery" z nieodlączną gorgonzolą. Ta wersja mie wymaga innych dodatków: tylko ryż, wino, bulion i sery i odrobinę podstawowych przypraw 
  • Znane jest risotto alla milanese z dodatkiem szafranu nadającego potrawie piekny aromat i piekny, żółty kolor. 
  • risotto al Borolo to rizotto z dodatkiem pol litra czerwonego wina Borolo (można też dać inne, nie będzie to klasyczne risotto al Borolo ale będzie podobne)
  • do risotta z grzybami zamiast serów dodaje się śmietanę (wegańska też moze być)   
Ja najczęściej robię rizotto z pieczarkami lub zielonym groszkiem. 
A jaka będzie twoja wersja rizotto? 

Mam nadzieję, że zainspirowałam :) 


********


Jesli 
  • dopiero zaczynasz swoją przygodę z dietą roslinną
  • masz problem z jej stosowaniem 
  • cierpisz na chorobę z autagresji lub nietolerancje pokarmowe wymagajace zmiany diety na bardziej bezmleczną lub bezglutenową lub inną eliminacyjną 
  • prowadzisz lokal gastronomiczny i chcesz go wzbogacić o potrawy wegańskie i wegetariańskie
  • masz inny pomysł na współpracę ze mną np poprowadzenie wykładów lub pisanie artykułów. 
skontaktuj sie ze mną 
Jestem psychodietetykiem i wegetarianką/ weganką od prawie 20 lat. Mam doswiadczenie i wiedzę z medycyny naturaolnej i akademickiej, masażu, psychologii, samorozwoju i oczywiscie dietetyki. Nie lubię modnych trendów żywieniowych wolę solidne indywidualne podejście do każdego klieta. Pracuję online z ludźmi w rożnym wieku z calego świata.