czwartek, 4 czerwca 2015

NIE JEDZ W BIEGU

Żyjemy w czasach, gdy pośpiech jest uważany za zaletę. Ten, kto się śpieszy, gania, odbiera pięć telefonów na raz jest uważany za człowieka sukcesu. Więcej uwagi wiele osób przywiązuje do tego, jakie paliwo i jaki olej silnikowy potrzebne jest do samochodu niż do tego, jakie "paliwo" potrzebuje organizm. Ludzie rozpoczynając diety mają na myśli raczej dietę odchudzającą. Trudno jest przyjąć do wiadomości że kilka prostych zasad jeśli nie usunie trudności to na pewno spowoduje pozytywne zmiany.

Układ nerwowy człowieka w przybliżonym skrócie dzieli się na tę część która rządzi czynnościami mięśni i świadomymi odruchami (układ piramidowy) i część druga zwana układem autonomicznym dbająca o pracę naszych narządów, na pracę których nie mamy wpływu, pod którą podpięty jest układ pokarmowy. I jest taka zależność: albo człowiek jest w stanie walki lub ucieczki, albo spoczynku i wtedy energia organizmu i krew może być skierowana na procesy trawienne.


Kiedy jemy posiłki w spokoju i o jednakowej porze, organizm jest na to gotowy: ma przygotowane soki trawienne do pracy. Kiedy jemy w biegu cała krew idzie do pracy mięśni i układu krążenia i nie ma sił do tego by zająć sie tym, co wpadło do żołądka. 


Dodajmy jeszcze emocje, te pozytywne i te negatywne. Ile to horrorów, meczy i dzienników telewizyjnych obejrzeliśmy podczas kolacji..., ale też ile wyznań miłości przy owych kolacjach padło....  Już Edgar Cayce mówił, "jeśli chcesz pozbyć sie męża ugotuj mu coś pysznego i zrób podczas jedzenia awanturę... Stres wpływa na procesy trawienia tak bardzo, że można mówić o tym, że prawie to  trawienie uniemożliwia.


Trzeba wziąść pod uwagę również zegar biologiczny, który nakazuje skończyć jeść przed 19, bo narządy chcą odpocząć. A ludzie wieczorem, kiedy pośpiech opadnie, oglądając bezmyślnie migające obrazy na ekranie co chwile zaglądają do lodówki i szafek z jedzeniem...  Potem są niedobory pokarmowe, bóle brzucha, kamienie jelitowe i choroby przewlekłe.


Dodam jeszcze kilka słów o przeżuwaniu. Przeżuwanie pozwala lepiej poznać smak potrawy i lepiej sie nim nasycić, bo tylko w jamie ustnej są receptory smaku, a im bardziej świadomie poczujesz smak pograwy i nacieszysz sie nim, tym mniej zjesz. 

Enzymy zawarte w ślinie, która wydziela sie często nie tylko na smak i zapach pożywienia, ale także na myśl o nim mają za zadanie strawić przede wszystkim węglowodany, co zapobiega ich fermentacji w jelicie grubym. Zawarty w ślinie lizozym jest antybakteryjny i chroni przed wtargnieciem z pożywieniem różnych drobnoustrojów. Dziala pod warunkiem, że pozwolimy mu zadziałć żując starannie każdy kęs. Stare porzekadlo mówi "Pij swoje jedzenie i gryź swoje picie" Nie oczekuję, ze każdy będzie przżuwany 33 razy jak to każe medycyna chińska, ale chociaż 10 razy. 

Zatem jedzenie w biegu to profilaktyka i chigiena psychiczna i prozdrowotna 
  • Więc n10ie mów, że nie masz czasu zjeść śniadania
  • nie mów, że nie pamiętasz jak smakowała kanapka ze stacji benzynowej, którą jadłeś/łaś jadąc samochodem
  • a potem nie lansuj sie w pracy czy wśród znajomych, że co tydzień jesteś na innej "diecie cud", bo znów kupujesz ubrania o rozmiar większe albo zbyt często odwiedzasz aptekę...
Postanów zmienić swoje nawyki i stosunek do spożywania posiłków i wprowadź w życie nowe zwyczaje
  • Zacznij od jedzenia regularnego co 2.5-3h niewielkich porcji. 
  • jeśli masz problem z ustaleniem ich pory, ustaw przypomnienie w telefonie i komputerze. 
  • korzystaj z przerw śniadaniowych
  • do pracy zabieraj orzechy, owoce suszone, banany, pieczone przez siebie wytrawne babeczki i tortille lub zupkę krem w termosie 
  • Jedz spokojnie, nie oglądaj telewizji, nie czytaj gazety, nie omawiaj trudnych spraw
  • świadomie przeżywaj smak i zapach potrawy
To przecież ludzie wiedzieli kilka setek lat temu i wcale nie straciło na aktualności

Przeczytaj również:

4U - tylko dla Ciebie cztery proste zasady zdrowego odżywiania

Jeśli potrzebujesz porady dietetyka-wegetarianki polecam moje E-KONSULTACJE


 ZAPRASZAM NA MOJĄ STRONĘ NA FACEBOOKU