czwartek, 25 czerwca 2015

SEZONOWE DESERY

Receptorów słodkiego smaku na naszym języku jest chyba najwięcej. Smak słodki jest tym, który jako pierwszy poznajemy w życiu i który ma dobroczynna znaczenie dla pracy mózgu i dla naszego nastroju. 

Tę cechę z zalety przerobiono na wadę, gdyż zafundowano światu ogrom bezużytecznego cukru i jego substytutów, które nie dość, że mają często mnóstwo pustych kalorii, to uzależniają, zaśmiecają organizm i zakwaszają go, przyczyniając sie do powstania wielu groźnych chorób 

Dlatego należy dostarczać sobie odrobiny słodyczy - tej naturalnej, pochodzącej z owoców i niektórych warzyw. Jedzone na surowo dostarczają flawonoidów, witamin, enzymów i minerałów, oraz chlorofilu jeśli są zielone, o którym możesz przeczytać  TUTAJ 

Osobiście uważam, że owoce surowe i zrobione z nich sałatki i koktajle najlepiej jeść oddzielnie, jako samodzielny posiłek 

Ze wszystkich tych roślinnych wspaniałości można robić sałatki oraz różnego rodzaju smoothies, koktajle, szejki czy jakkolwiek je nazwiemy zmiksowane, zblendowane napoje składające sie z:


  • owoców sezonowych lub egzotycznych 
  • zieleniny
  • super food: np nasion cia, owoców acai, chlorelli, spiruliny, sproszkowanego młodego jęczmienia itp. 
  • orzechy, pestki
  • mleka roślinnego lub zwykłego jogurtu lub mleka (dla tych, którzy je wolą) 
  • wody mineralnej lub czystej zwykłej wody dla uzyskania odpowiedniej konsystencji 
Ilości połączeń i kombinacji tych składników ze sobą jest prawdopodobnie więcej niż ilości kombinacji liczb w totolotku, dlatego warto próbować różnych połączeń i dzielić się z innymi swoimi doświadczeniami. 

Istnieje jednak kilka teorii, które mówią o szkodliwości wielu z nich, wynikających z tego, że do trawienia określonego pokarmu organizm potrzebuje określonych enzymów. Dlatego warto obserwować swoje samopoczucie po spożyciu każdej potrawy, nawet tej, o której mówi się że jest zdrowa, bo większość z nas ma mniejsze lub większe nietolerancje pokarmowe, które z reguły ignoruje. Do takich połączeń należy mieszanka przetworów mlecznych i kwaśnych owoców, a to przecież jedno z bardzo często występujących. 

Bardzo łatwo zrobić galaretki zagęszczając wcześniej ugotowany kompot agarem lub pektyną, które są jednymi z ROŚLINNYCH ZAGĘSTNIKÓW. Taką galaretkę podajemy schłodzoną samą lub z dodatkiem posypki z orzechów/migdałów/wiórków kokosowych/czekolady, itp lub z ubitą śmietanką lub mlekiem kokosowym. 

Z sezonowych owoców warto tez robić przetwory, które zimą poprawia nastrój i choć odrobinę swoim smakiem i zapachem przypominać kolorowe, ciepłe lato. Takie przetwory i mrożonki są zdrowsze, nie zawierają zbędnych dodatków i maja większą zawartość tego, co potrzeba. 

Gorącego, słonecznego, pełnego przygód i wspaniałych smaków lata życzę :) 

************
A JESLI POTRZEBUJESZ PORADY DIETETYKA LUB MASZ POMYSŁ NA WSPÓLPRACĘ, ZAPRASZAM DO KONTAKTU