wtorek, 8 września 2015

ZUPA KREM DOBRA DLA KAŻDEGO

Zupy krem mają tak samo wielu przeciwników, co zwolenników. Przeciwnicy uważają je za nieestetyczne, bezsmakowe i mają skojarzenia z jedzeniem dla osób chorych lub małych dzieci.

Ja jestem zwolenniczką zup krem, bo mają ogromnie wiele zalet:

  • są bardzo praktyczną potrawą i łatwo je przygotować, nawet początkującym 
  • mogą być spożywane na każdy posiłek i niemal każdą okazję. 
  • można je zabrać ze sobą w kubku termicznym lub termosie w podróż lub do pracy na lunch lub drugie śniadanie. 
  • dają możliwość przygotowanie ich bez tradycyjnych wywarów, bulionów mięsnych. 
  • są pożywne, rozgrzewające, długo trzymają uczucie sytości
  • mają działanie przeciwzapalne i alkalizujące, co daje im miejsce w dietach leczniczych
  • nie obciążają przewodu pokarmowego
  • sa niskokaloryczne, o ile nie dodamy do nich zbyt wielu dodatków
Z czego składa się taka potrawa?
  • Przede wszystkim tzw. warzywa podstawowe - najlepiej jest jak to są warzywa z konkretnego gatunku, najlepiej dopasowane kolorystycznie, by po zmiksowaniu uzyskać zdecydowany odcień, to sprawi, ze zupa będzie estetycznie zachęcająco wyglądać 
  • Bulion: (niekoniecznie), może być odrobina bulionu wegetariańskiego instant, najlepiej z warzyw liofilizowanych lub odrobina marchewki, pietruszki, selera i pora lub cebuli, bo one dają tło do innych smaków. 
  • Zagęstnik: najczęściej jest nim ziemniak, ale może być też:
    • ryż, lub kleik ryżowy
    • kasze: jaglana, polenta (kaszka kukurydziana) itp.
    • zawiesina z mąki (ale najlepiej nie pszennej) Polecam mąkę z ciecieżycy, bo nie tylko pięknie zagęszcza, ale dodaje do zupy pożywnego białka, a jednocześnie stwarza cudowny miły posmak budniowej gładkości. 
    • płatki owsiane 
    • inne rośliny o dużej zawartości błonnika rozpuszczalnego w wodzie, np siemię lniane mielone, inulina, babka płesznik itp 
  • Odrobina tłuszczu: to są różnego rodzaju oleje roślinne lub w niektórych przypadkach masło lub śmietana (tradycyjna lub roślinna). Podkreślają smak i umożliwiają łatwiejsze przyswajanie się witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
    • Można dodać oleju już w trakcie gotowania, ale oleje tłoczone na zimno dodajemy dopiero na talerzu, nie wolno ich podgrzewać, bo tracą swoje cenne wartości np kwasy omega-3 
  • Przyprawy: sól, pieprz, curry, zioła prowansalskie tip.., czyli nieograniczone bogactwo smaków. Nadają charakter smakowy i sprzyjają procesom trawiennym np wzmagając wydzielanie soku żołądkowego i innych enzymów 
  • Ozdoby i dodatki: nie jest to konieczne, ale pożyteczne. Może to być:
    • zielenina, 
    • pestki dyni prażone na suchej patelni, 
    • kleks śmietany lub jogurtu tradycyjnego lub roślinnego)
    • sery: tradycyjne lub wegańskie, podane w kawałeczkach lub starte na tarce
    • groszek ptysiowy lub grzanki dla głodomorów, ale ja ich nie popieram, bo to puste kalorie
Wykonanie takiej zupy jest banalnie proste. 
  • do gotującej się wody wkładamy warzywa i gotujemy do miękkości, 
  • miksujemy na gładką masę w blenderze kielichowym lub za pomocą tzw. "żyrafy" czyli blendera ręcznego
  • jeśli nie daliśmy ziemniaka kaszy itp. zagęszczamy za pomocą mąki rozpuszczonej w odrobinie zimnej wody. Doprowadzamy do wrzenia.
  • dodajemy wody do uzyskania odpowiedniej konsystencji 
  • doprawiamy do smaku 
  • dodajemy wybrany olej - i tu uwaga - podczas podawania nożna dodać oleju lnianego, a innej oleje np kokosowy dodajemy już w trakcie gotownia
  • już na talerzu można ozdobić posiekaną zieleniną, prażoną cebulką, czosnkiem lub posypać prażonym słonecznikiem lub dynią. płatkami migdałowymi, parmezanem itp. Ale uwaga - te dodatki są kaloryczne. 
Ilość kombinacji jest nieograniczona. Szczegółowe receptury można znaleźć w książkach kucharskich, na kulinarnych stronach i blogach w internecie, ale można je tworzyć samemu, do czego oczywiście zachęcam. 

Oto niektóre propozycje.

**********
Jeśli potrzebujesz porady dietetyka 
  • możesz umówić termin konsultacji korzystajac z formularza DietDoctor w prawym górnym rogu bloga 
  • napisz korzystajac z formularza kontaktowrgo 
  • odwiedź, polub i obserwuj stronę VegeDietetyka na fafcebooku