środa, 4 lutego 2015

JEŚLI MASZ W DOMU FASOLĘ I WŁOSZCZYZNĘ

Jeśli macie w domu fasolę i włoszczyznę i do tego kilka dodatków, to zrobicie codziennie inną potrawę

Jak zapewne wszyscy wiecie rośliny strączkowe (poza soczewicą i grochem łuskanym) należy moczyć najlepiej całą noc, a następnie gotować w świeżej, nieosolonej wodzie, z otwartą pokrywką, by uciekły szkodliwe gazy, mogące nawet wywołać zatrucie. Przyznam, że ja moczę wszystkie strączki, soczewicę i groch również.

Pierwszą potrawą, którą zrobimy z tych składników, dodając jeszcze ziemniaki i cebulkę i trochę masła lub oleju,  jest zupa fasolowa. 

Ugotowaną oddzielnie fasolę i ugotowane oddzielnie warzywka (głównie marchewkę i pietruszkę) można pokroić w kostkę wraz z tą fasolą, ogórkiem kiszonym, kaszą jaglaną, majonezem lub oliwą stworzyć pożywną sałatkę.

Uduszone warzywa i ugotowana fasola to świetny materiał na tzw. "kotlety" lub burgery. Należy je zmiksować blenderem na masę, dodać jajko lub mielone siemię (weganie), trochę mąki lub bułki tartej, panierować i smażyć lub upiec w piekarniku.

Te samą masę można upiec na pasztet i tu dobrze jest dodać trochę grzybków suszonych (namoczonych wcześniej) lub przesmażonych pieczarek Na keksówkę wystarczy 20 dkg fasoli, dwie duże marchewki i dwi)e duże pietruszki i średni seler.

Ta sama masa, ale bez zagęstników (mąka, jaja) to świetny farsz do naleśników, pierogów, lasagne lub cannelloni albo pasta do kanapek. 

Starte na tarce warzywka i cebulkę dusimy na patelni na oliwie lub oleju. Jeśli zetrzemy na drobnych oczkach i dodamy sosu pomidorowego, to uzyskamy fasolkę po bretońsku. Jeśli na grubych oczkach, to mamy świetną potrawę do kaszy lub ziemniaków.

Każda z tych wersji inaczej smakuje, gdy zamiast białej fasoli użyjemy inny rodzaj strączków: np soczewicę, groch lub inne gatunki fasoli.

Nie wszystkie gatunki strączków jednakowo smakują w towarzystwie różnych przypraw. Biała fasola lubi polskie smaki, ale czerwona woli klimaty meksykańskie, cieciorka i soczewica świetnie także komponuje się z orientalnymi przyprawami 

Nie każdy czuje się jednakowo po zjedzeniu roślin strączkowych. Najlepiej jest zmieniać ich repertuar i sposób przygotowania oraz sprawdzić, po których czujesz się najlepiej.

Myślę, że taka inspiracja wam pomoże urozmaicić swój jadłospis.

Jeśli nadal potrzebujecie dokładnych receptur, to chociaż wiecie, czego szukać. Ale ja myślę, że przygotowanie potraw z roślin strączkowych i warzyw nie powinno sprawić nikomu trudności i mam nadzieję, ze choć trochę zainspirowalam 

..........

jesli potrzebujesz pomocy dietetyka lub masz inny pomysł na współpracę. 
zostaw wiadomość korzystajac z formularza kontaktowego lub odwiedź moja stronę VegeDietetyka na facebooku